“Ik snap dit écht niet”

Op een koude winterdag in januari gaf ik bijles aan een leerling die moeite had met het vak rekenen.

De scholier was nog jong en zeer verlegen; iedere keer wanneer ik langskwam, moest ik een tijdje wachten voordat de leerling tevoorschijn kwam. Hoewel ik dit normaal gesproken van de officiële tijd af moest halen, deed ik dit niet bij dit kind. Ik wist namelijk dat ik mijn aanpak moest veranderen.

De keren erop bracht ik iets mee waardoor de scholier uit nieuwsgierigheid kwam kijken – ik had een boekje vol met stickers en kleurplaten bij me. De bijles-leerling zou een sticker ontvangen als er goed werd gewerkt aan rekenen. Vol vastberadenheid begon het kindje te werken aan de sommen die ik had opgeschreven, maar duurde het niet lang voordat er werd opgegeven. “Ik snap dit écht niet”, kreeg ik te horen. De tranen rolden van de wangen en ik wist niet wat ik moest doen. “Het is niet erg”, antwoordde ik, “soms heb je van die dagen dat het gewoon niet lukt. We proberen het de volgende keer weer.”

De keer daarop was het de eerste keer dat het kindje de deur voor mij open deed; ik hoorde van een van de ouders dat de leerling de hele tijd na school aan het wachten was op mijn bezoek. Ik was verbaasd, maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat het vandaag wel beter zou gaan. Vol trots liet mijn bijles-leerling de pagina vol sommen zien die ik de vorige keer had gemaakt. “Kijk! Allemaal ingevuld!”, gilde het kindje uit.

Nadat ik de sommen had nagekeken, vond ik een zeer zenuwachtige bijles-leerling naast mij. “Heb ik alles goed?”, werd er gevraagd. “Je hebt er veel goed gemaakt, maar met sommige sommetjes heb jij nog wat hulp nodig. Daarvoor ben ik hier. Het komt wel goed met die sommen”, gaf ik als antwoord. Nu geen verdriet of tranen, maar vastberadenheid. “Het komt wel goed met die sommen”, herhaalde het kind met de grootste glimlach op het gezicht.

De aanpak voor bijles-leerlingen werd volledig overhoop gehaald voor dit kindje; van vertrouwen scheppen tot aan troosten, stickers meebrengen of zelfs gekke liedjes verzinnen – ik moest er als bijlesstudent écht zijn voor de leerling. Wanneer dit jou overkomt, schrik dan niet; wees geduldig en kijk hoe jij jouw bijles-leerling uit zijn of haar schulp kan halen. Dit kun je doen door de bijles leuker te maken zodat de leerling zich prettig voelt en zo zich makkelijker kan uiten.

– Carmen

Oordeel van onze klanten
[Gemiddeld: 0]