“Ik moet bijles van mijn moeder”

Snelwandelend liep ik naar het eerste huis waar ik bijles zou geven aan een meisje van 14 dat moeite had met het vak Engels. Bij binnenkomst voelde ik me meteen op mijn gemak; kopje thee, vriendelijk gesnuffel van de honden en een hand van alle aanwezigen in het huis.

Het is hier wat druk, zullen we naar je kamer gaan?, vroeg ik het meisje dat mij ongemakkelijk aanstaarde. “Uhm, nee. Mama wil dat ik bijles krijg waar zij mee kan luisteren.” Ik schrok en voelde mij gevangen in een huis vol met ogen die stuk voor stuk gericht waren op mij. “Kun je wel goed naar me luisteren in dit gezelschap?”, vroeg ik. Ze knikte volmondig ja en we namen plaats aan de kleine tafel in het midden van de woonkamer. De dieren moesten staande blijven en moeder zou zich bezig houden met koken in de open keuken met geuren waar ik nu nog van moet kokhalzen.

Mijn tweede vraag aan haar was: “Ben je blij dat je bijles krijgt?”, maar dat was ze niet. Met treurige ogen keek ze me aan en meldde zij mij iets anders: “Ik moet bijles van mijn moeder”. Ik knikte en glimlachte om haar pijn te verzachten en dit leek te helpen. “Vrees niet”, zei ik,” mijn bijlessen zullen heel leuk en leerzaam zijn!”. Wanneer ik reikte voor mijn tas en er een pen uit pakte, voelde ik de paniek; wat als ik het meisje helemaal niet kan helpen?

Nul fouten

Alleen had ik geen tijd voor paniek, want het meisje naast mij moest worden wakker geschud om haar te laten zien hoe snel ze het vak Engels onder de knie kon krijgen en ik moest haar laten zien dat ze in zichzelf moest vertrouwen. “Je doet het hartstikke goed”, zei ik terwijl ze vluchtig haar werk aan het maken was. “Niet waar”, antwoordde ze, “dat zeg je alleen om aardig te zijn.” “Niet. Als ik jouw werk nu snel bekijk, zie ik nul fouten. Zie je wel dat je het kunt!”, deelde ik haar mee.

Van de allereerste bijles die ik gegeven heb, leerde ik dit: het draait niet zozeer om het vak waar het bijleskind moeite mee heeft, maar om het vertrouwen dat zij in zichzelf verloren hebben; dat moeten zij terugwinnen.

-Emma

Oordeel van onze klanten
[Gemiddeld: 0]