Ouders met een afkeer van wiskunde beïnvloeden de wiskundeprestaties van hun kinderen vaak negatief, zo blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie.

De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. De prestaties van de Amerikaanse kinderen met ouders die een afkeur voor wiskunde hebben, blijven achter als ze hulp van hun ouders krijgen bij hun huiswerk. Uit de studie blijkt dat deze kinderen relatief langzaam vorderingen maken bij het vak wiskunde ten opzichte van andere leerlingen.

De wetenschappers testten 428 Amerikaanse leerlingen uit de eerste en tweede klas van de Elementary School (vergelijkbaar met groep 3 en 4 in het Nederlandse systeem) op hun kennis over wiskunde. De scholieren werd ook gevraagd of ze een hekel hadden aan het vak. Hun ouders werden eveneens ondervraagd over hun houding ten opzichte van wiskunde. Ze moesten op de vragenlijst aangeven hoe vaak ze hun kinderen hielpen bij wiskunde. De resultaten van het onderzoek suggereren dat kinderen van ‘wiskundehaters’ minder presteren doordat ze gedemotiveerd raken en niet zo zeer door een genetische oorzaak. Ouders lijken hun kinderen namelijk alleen te ‘besmetten’ met wiskundeangst als ze ook daadwerkelijk helpen bij het maken van het huiswerk.

“We denken er vaak niet bij na hoe belangrijk de houding van ouders is bij de totstandkoming van de schoolprestaties van hun kinderen”, verklaart onderzoekster Sian Beilock op de nieuwssite van de Universiteit van Chicago.

Do’s and Don’t als ouder

“Onze studie suggereert dat ouders het succes van hun kinderen beïnvloeden wanneer ze roepen ‘oh, ik houd echt niet van wiskunde’. Kinderen pikken dat soort opmerkingen onbewust op.” “Als ouders zelf nerveus zijn over wiskunde, kunnen we niet zomaar zeggen: ‘ga je met het huiswerk van je kinderen bemoeien’, verklaart Beilock. “We moeten verder onderzoeken hoe we ouders kunnen leren om hun kinderen zo effectief mogelijk met wiskunde te helpen”, aldus de onderzoekster.

Oordeel van onze klanten
[Gemiddeld: 0]