Scholen die een groter gedeelte van hun budget investeren in leraren, scoren beter dan scholen die dat niet doen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de eindexamenresultaten door RTL Nieuws.

Net als vorig jaar heeft RTL Nieuws op basis van de eindexamenresultaten alle middelbare scholen van Nederland een rapportcijfer gegeven. Deze scores zijn vergeleken met het percentage van het budget dat schoolbesturen uitgeven aan hun personeel. Het landelijk gemiddelde is 78,1 procent. Dit zijn de cijfers over investeren in leraren:

  • Scholen met een bestuur dat meer dan dat gemiddelde uitgeeft, scoren gemiddeld een 7,7.
  • Scholen met een bestuur dat minder uitgeeft, scoren slechts een 7,5.
  • Bovendien scoren scholen van besturen die minder dan 74,6 procent van hun budget aan personeel uitgeven slechts een 7,3.
  • Schoolbesturen die meer uitgeven dan het gemiddelde scoren hoger bij de inspectiebeoordeling van de resultaten. 5,4 procent van hun afdelingen scoort onvoldoende, tegenover 9,4 procent bij scholen die minder uitgeven.

Volgens professor Jaap Dronkers, onderwijssocioloog van de Universiteit van Maastricht, komt dat omdat de leraar die voor de klas staat veel belangrijker is voor de kwaliteit van het onderwijs dan mooie gebouwen of dure computers. “Dat is een keuze van de bestuurders. Ga ik zo veel mogelijk geld investeren in leraren, zodat ik een zo hoog mogelijke kwaliteit heb? Of wil ik een stenen monument voor mij en mijn opvolgers neerzetten?”, aldus Dronkers tegen RTL Nieuws.

Scholen die meer geld aan hun personeel uitgeven, hebben vaker bevoegde docenten voor de klas. Scholen die meer bevoegde docenten voor de klas hebben staan, scoren beter. Voorzitter Liesbeth Verheggen van onderwijsbond AOb zegt daarover tegen RTL Nieuws: “Er wordt nog steeds teveel lesgegeven door een docent zonder het juiste diploma. Dan staat bijvoorbeeld een leraar met een diploma voor geschiedenis ook lessen aardrijkskunde te geven.”

Heeft materiaal nog invloed?

Uit een rapport van de onderwijsinspectie blijkt bovendien dat er geen enkel verband is tussen de staat van het materieel op een school en de beoordelingen door de inspectie. Aan de andere kant blijken zwakke scholen gemiddeld minder geld te investeren in leraren dan scholen die volgens de inspectie goed onderwijs geven.

Oordeel van onze klanten
[Gemiddeld: 0]