Twintig jaar geleden was het internet misschien een luxe, maar tegenwoordig is het internet een onontkoombaar feit: bijna iedereen in uw directe omgeving kent het en/of gebruikt het.  Uit cijfers blijkt zelfs dat jongeren, tussen de 13 en 24 jaar, de grootste gebruikers zijn; gemiddeld zijn zij drie uur per dag online.

Gebruiken deze jongeren de drie uur dat ze online zijn het internet alleen maar voor het sociale contact, de grappige kattenfilmpjes en voor het downloaden van illegale media?

Het antwoord hierop is duidelijk: Nee.
Jongeren gebruiken het internet ook voor hun educatie – naast de favoriete zoekmachines Google en Wikipedia gebruiken jongeren ook de website YouTube om bepaalde onderwerpen onder de knie te krijgen. Alleen hoe kan een platform zoals YouTube de jeugd van tegenwoordig helpen betere cijfers te halen? De online-video’s die de leerlingen bekijken, indien de video’s aan school gerelateerd zijn, worden educatief toegepast. Snapt de leerling een bepaald onderwerp niet tijdens de les? Dan zoekt de leerling er meer informatie over op YouTube.

Waarom zijn video’s in trek?

De video’s op YouTube zijn interactief, op pauze te zetten en gemakkelijker te volgen dan een docent die iets belangrijks meedeelt tijdens het 7e lesuur. Vaak heeft een docent niet genoeg tijd om een bepaalde stof te herhalen; de leerling die het dan achteraf opzoekt en er een filmpje op YouTube over vindt, begrijpt het dan beter en kan dan aan de slag. Zo is uit onderzoek van het Radboud Universiteit gebleken dat filmpjes beter werken, specifiek voor het vak natuurkunde, dan het normale handboek.

Neemt YouTube de plek van de docent in?

Nee, YouTube zou niet de plek van een docent kunnen innemen, omdat er in de video’s alleen maar uitleg wordt gegeven; een vorm van uitwerking wordt gemist en dat hebben leerlingen juist nodig. De video’s die online staan worden vaak gemaakt doordocenten die gestudeerd hebben voor het vak en zelf ook voor de klas staan. De online-docenten kunnen de leerlingen verder niet meer helpen, behalve antwoord te geven op reacties die worden geplaatst onder de video. Het zou dan ook in het voordeel kunnen werken van de leerling om hiervoor hulp te vragen aan de docent die zij in het dagelijks leven zien.

Wij, bij DiplomaNu, applaudisseren docenten die het mogelijk maken om voor jongeren een ander platform te bieden naast de standaard handboeken die de leerlingen voorgeschoteld krijgen tijdens de lessen. Dit duidt op een goede investering voor de toekomst; waar wij volledig achterstaan. 

Oordeel van onze klanten
[Gemiddeld: 0]